Snář královský

SNÁŘ
KRÁLOVSKÝ
online

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
T
U
V
Z
Ž
Home




Spánek a snění jako krásný koníček,
jako záliba, jako vášeň...


Spánek a snění jako záliba Mnoho lidí na západě našlo zálibu ve spánku a snění. Je to skoro kouzelné, když přijdete na společenský večírek a všichni u sklenky šampaňského si mile povídají o spaní a krásných snech.

Nejzajímavější téma společnosti - spánek, kvalita spánku, sny.

A ani není se čemu divit. Vždyť ze spánku se díky každodennímu dopingu kofeinem, unáhlenosti, ekonomických obav, přepracovanosti, nobo i iluzím o nepřekonatelnosti nočního hýření stalo vzácné a nedostatkové zboží. Nespavost dnes sužuje mnoho milionů lidí na celé planetě!!!

A jakoby nestačilo, počet nedobrovolných nočních sov znepokojivě roste.


Rehabilitace odpočinku, spánku a snění

Paradoxně, byli to právě obyvatelé velkých západních měst, které nikdy nespí (rozuměj příslušníci elity), kteří jako první deklarovali, že znovu přišli na chuť kvalitnímu schrupnutí si. Pádné důvody se jim ani nepokoušíme upírat. Spánek je nejhodnotnější a nejpřirozenější životabudič. Dává nás do latě fyzicky i psychicky. Během jeho trvání se nám obnovují buňky v těle, nejlépe se hojí rány a samo od sebe se nám uklidí v hlavě. Během nebdelého relaxování se vyrovnáváme s nezpracovanými emocemi a ranami osudu z předchozího dne a obnovujeme energii na vyřešení problémů, které se nám před klipnutím víček jevily velmi zamotané a nepřekonatelné.

Dobrý spánek nás kromě toho obdarovává i zdravě zbarvenou, nadstandardně pružnou pokožkou a náladou směle přesahující laťku klasicky nastavenou na úroveň "pod psa". Nemáme se proto takovým lidem ani co divit, že konečně přišli na chuť přísloví o ránu chytřejšímu než večer. Tak například právnička a spisovatelka Gretchen Rubin v knize Projekt štěstí vzpomíná přítele - radikála, který vyřkl nad spánkem velmi zajímavý ortel: "Je to nový sex!" Z paměti neví Rubin za ten svět vymazat ani večeři, "na níž každý podrobně popisoval svůj nejlepší spánek, zacházel až do skoro obscénnosti a naslouchající přitom vzdychali od úžasu".

Démonická šéfredaktorka jednoho amerického módního časopisu definovala v dokumentárním filmu Zářijové číslo tajemství svého profesního úspěchu jako "kombinaci kvalitního nočního spánku a razantní mužské rozhodnosti". Aurou originálnosti opředená režisérka Sofia Coppola natáčí, prosím pěkně, dlouhometrážní film na téma extáze z kvalitního odpočinutí si se zavřenýma očima. Současných západních básníků prý už přestala zajímat láska a raději verš na téma - sen, snění. K renesanci kultu spánku přispívají nemalými ódami i psychologové a psychiatři. Noční relax opěvují, píší o něm oslavné-vědecké články, publikují na jeho adresu propagační knihy a vedou odborné diskuse, v nichž spánek přirovnávají k spáse lidstva.

Díky osobním zkušenostem a jistým vědomostem zná hodnotu spánku každý alespoň průměrně příčetný člověk. Těžko najít na trhu knihu o vedení zdravého životního stylu, aniž nevěnovala alespoň kapitolku - dvě blahodárným účinkům spánku. Spánek začali za klíčový pokládat i knihy o udržování nehynoucí přirozené krásy a Superúspěšný jedincích.

O spánku se říká, píše, přizpůsobují se mu nákupy. V jeho jménu se dokonce pořádají i večírky. Na párty se vedou sáhodlouhé diskuse, při kterých hosté rozjímají nad každým materiálním detailem podmiňujícím skvělý noční odpočinek. Dobrý zvyk také káže podrobně popsat a posoudit tvar, velikost a polohu postele, barvy stěn a dekorace v ložnici, materiál, vzor a značku ložního povlečení, pohodlnost a módnost nočního outfitu (in jsou momentálně bavlněné pyžama, s obrovským náskokem před éterickými nočními košilemi) . A pak si k tomu milá společnost s velkou oblibou vypráví své nejkrásnější sny.

Pulty lékáren zaplavily čaje "na dobrý spánek", "na kvalitní odpočinek", "na sladké sny" a "na blahodárný odpočinek". Obrody se dočkal i tisíciletí starý ajurvédský recept garantující příjemné usínání (v šálku mírně teplého mléka rozpusťte lžíci medu, přidejte špetku kardamonu a skořice a pomalu popíjejte). Nápoj se podle diktátu nové spánkové módy servíruje přímo do postele, kde se má srkat hezky pomalounku. Patří se aby to připravila a do postele donesla manželka pro svého pána manžela i sebe, a pak si společně upíjeli, vedle čeho je také možná lehká a milá konverzace, případně ještě mohou před usnutím dojít i na milování.

A např. někteří američané organizují i takzvanou sleeping parties. Zde klasický scénář zahrnuje nástup o půl osmé večer v skvostném pyžamu, teplých pantoflích a huňatém županu. Menu se obvykle omezuje na čaj z meduňky lékařské a smetanovo-skořicové koláčky. Konverzuje se o nejlepších obchodech s ergonomicky tvarovanými polštáři, pružnými matracemi, plachtami z Biolay a ručně vyšívaným bavlněným povlečením. O půl desáté se masově zalíha. A ráno se živě prodiskutují sny a kvalita odpočinku každého účastníka mejdanu a pak v dobré náladě, s nadbytkem energie a při plné síle se odchází do kanceláří vydělávat peníze, přičemž se ještě i tam během dne prohledávají na internetu různé snáře a ověřují se sny. Výklad snů se bere s nadhledem a humorem, jako zábava.

Příprava už od rána

K vykreování démona nespavosti zajisté přispěly i stále se množící příběhy obětí nespavosti. Jeden doplatil na nespavost mučivou depresí, jiný závislostí, další nakupovali na Ebay ty nejabsurdnější věci - až do dne, kdy je nenavštívil exekutor a nepřišli o střechu nad hlavou. Někteří hrdinové se ze zoufalství z nevyspání propracovali ke skoku z mostu, jiní se předávkovali léky na spaní. Toto jsou extrémy, ale z nespavosti, poruchy, která každý den postihuje stovky nových obětí, se stala hrozba příliš reálná a přítomná na to, aby se dala dále ignorovat lehkovážným mávnutím ruky a dáním si další šálky silné kávy.

Posedlost pořádným zdřímnutím je přirozeným obranným gestem proti všude číhající nákaze a pokud se pokouší i o vás, navzdory levandulovým polštářům, jemně odvětraným ložnicím a tisícům oveček, které jste napočítali, hned do čekárny k lékaři, protože je to vážná nemoc - nespavost. Předtím si ještě oprášme základní znalosti o nespaní:

• téměř polovina české populace trpí závažnými krátkodobými nebo dlouhodobými potížemi spánku

• poruchy spánku obvykle dělíme do tří kategorií: první je nedokonalá kontinuita spánku, druhou problém usnout a třetí nepřirozeně časné ranní probouzení

• špatně spíme z důvodů osobního nepohodlí, rušivého okolního prostředí, psychických onemocnění, dlouhodobých stresů, hormonálních výkyvů, rušivých novinových a televizních zpráv, podivných vztahů ...

• spíme o téměř tři hodiny denně méně než naši předkové a chronická nespavost výrazně snižuje kvalitu našeho života  

• na dobrý spánek je třeba se připravovat již od rána. Tím, co sníme, děláme, jak přemýšlíme a co z toho si přinášíme na večer domů, do ložnice. Rozhodně tam nepatří laptop, práce, konflikty a ani telka (velkým zabijákem příjemného sladkého spánku je hlavně zpravodajství ale i většina hraných filmů). Pryč s mobily na nočních stolcích, a vědci tvrdí, že spánek ovlivňuje i telefonování v pozdních večerních hodinách  

• serotonin, spánkový hormon, získáte ze sacharidů ve sladkostech. Takže něco čokoládkové na dobrou noc to udělá  

• funguje prý i pití třešňového džusu na pravidelné bázi. Tři deci denně zvýší hladinu melatoninu.


Ženy snášejí nedostatek spánku lépe než muži

A teď pozor! Stres, hodiny strávené v práci a následná nespavost jsou i hřebíky do rakve vášnivého sexu. Začarovaný kruh nemá východisko, namísto hodiny sportu nebo jiné aktivity bychom si raději měli vybrat hodinového "šlofíka", neboť trpíme únavou. Ještěže aspoň spánek žen je nejen lepší, ale obecně také delší než u mužů. Když žena usne, upadá na rozdíl od mužů velmi rychle do nejhlubší fáze spánku. I proto ženy snášejí nedostatek spánku lépe než muži.





královská koruna
home


banner-snar banner-snar banner-snar
banner-snar banner-snar
banner-snar banner-snar banner-snar

SNÁŘ
KRÁLOVSKÝ
Výklad snů online